loader

Quality Assurance Unit

Vision

Improving performance to achieve excellence


Mission

Spreading the culture and concepts of quality and technical support for departments and departments to adopt and apply standard standards at work, and document and follow up on the continuous development of the college’s services such as education, research and community service.

The purpose

The working group based on the project of establishing an internal system for quality in the college has drafted an internal regulation for the unit that corresponds to the internal regulation of the Quality Assurance Center at the university, and also in line with the mission of the college and the university’s strategy in order to reach accreditation and then continue to improve continuous performance through the application of the quality system.

Unit Objectives

Preparing the college to meet the requirements and standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation.

Spreading the culture of quality and working on continuous improvement of institutional and academic performance among faculty members and their assistants and all faculty staff and students.

Gaining the confidence of the community in the outcomes of the educational process in the college by consolidating the relationship between the college and the community to develop and improve the services provided by the college.

Functions and tasks of the unit

The Quality Assurance Unit represents the mechanism through which evaluation and internal review are carried out with the aim of ensuring the quality of the college’s educational, research and service activities and the factors affecting them and improving its performance level. This includes identifying shortcomings and obstacles, identifying good practices, and developing proposals for continuous improvement in order to obtain re-accreditation. The unit’s work areas and specializations include the following activities:

  1. Organizing seminars, courses, lectures and workshops in the field of total quality in cooperation with the relevant institutions and bodies.
  2. Documenting the vision, mission and strategic objectives of the college and the mechanism for updating them.
  3. Follow-up on the establishment of a database and electronic information for the college’s human and material resources to benefit from them in setting policies and improvement plans, as well as developing a mechanism to update them.
  4. Training cadres of faculty members to work as internal auditors in the field of quality management to ensure continuous evaluation of performance in accordance with accreditation standards.
  5. Follow up on preparing and documenting the report of courses and study programs at the college.
  6. Establishing a system for follow-up and evaluation within the college, including periodic review of:

    1. Academic performance of staff members
    2. Student performance
    3. Student Activities
    4. Community Engagement Services and Activities
    5. Research and scientific activities
    6. Mechanisms and procedures of the scientific and administrative departments in achieving the college’s plans
    7. College resources with the aim of maximizing their utilization and proposing an improvement plan.
  7. Follow up on the development of a system to receive and follow up on student complaints, as well as a mechanism to deal with them
  8. Follow-up to prepare and publish an annual report for the college that reflects the level of performance in all activities and includes an executive plan for development to ensure the quality of the educational and research process and community participation, based on documented data.
  9. Communicate and interact with all parties concerned with issues of performance evaluation and quality assurance through the college administration, the University’s Quality Assurance Center and the National Authority for Education Quality Assurance and Accreditation.

بنود عمل وحدة ضمان الجودة

بند/ 1: يدعو مدير الوحدة السادة رؤساء اللجان وأعضاء الوحدة للاجتماع عن طريق البريد الداخلي أو البريد الإلكتروني أو الهاتف الداخلي للكلية عند اللزوم.

بند /2عند تغيب أي رئيس لجنة أو عضو بالوحدة عن الحضور ثلاث اجتماعات متتالية للوحدة دون اعتذار مكتوب، يعتبر ذلك تخلياً منه عن المهام الموكلة إليه ويذكر ذلك في تقييم الأداء الدوري الذي تعده لجنة المراجعة الداخلية.

بند/3تنظيم الاجتماعات بالوحدة يتم من خلال أجندة اجتماع مسبقة يوضح بها موضوعات الاجتماع وتوقيتات المناقشة والعرض والمسئول عن عرض كل موضوع والوثائق المطلوب اصطحابها خلال الاجتماع مع التحديد المسبق لموعد البدء والانتهاء لكل موضوع.يتم التعريف بضيوف الاجتماع أو الحاضرين بصفة مراقب في أجندة الاجتماع. سكرتيرة الوحدة مسئولة عن توزيع أجندة الاجتماع على جميع الأعضاء المطلوب حضورهم قبل الاجتماع بوقت كاف وباستخدام الوسيلة المناسبة للاعلان مع التأكد من تمام استلام الأجندة

بند/ 4: يتم إخطار مدير الوحدة رسميا من قبل رؤساء اللجان والأعضاء عن أي سفر لمدة تزيد عن أسبوع خارج أو داخل البلاد قبل موعد السفر بأسبوع على الأقل، وعلى أن يقدم تقريرا إذا تزامن موعد السفر مع موعد تسليم نتائج المهام أو التقارير . ويشمل التقرير ما تم إنجازه من مهام ومن يخالف ذلك يعتبر ذلك تخلياً منه عن مسئوليته تجاه الوحدة ويذكر ذلك في تقييم الأداء  الخاص به.

بند/ 5تقوم لجنة المراجعة الداخلية بإعداد تقارير سنوية عن تطبيق معايير الجودة بواسطة أقسام وإدارات الكلية  يوضح به الأنشطة التي لم تتم والتي تعثرت  وتقدمه للسيد مدير وحدة الجودة موضحاً فيها أسباب التعثر والمسئول أو المسئولون عنه.

بند/ 6 :  على جميع أعضاء لجان الوحدة ضمان الاتصال المستمر بينهم وبين رؤساء لجانهم لتسلم المهام وتسليم النتائج في الموعد المقرر لها وإذا حدث عكس ذلك يبلغ رؤساء اللجان رئيس الوحدة كتابة حتى يرفق ذلك بتقييم الأداء الشهري للعضو.

بند/ 7:  يحصل السادة رؤساء اللجان وجميع أعضاء وحدة الجودة عند الطلب على شهادة من وحدة ضمان الجودة بالكلية عن الفترة التي أمضوها في العمل ونوعية العمل بالوحدة لإرفاقها بالسيرة الذاتية الخاصة بهم مرفقاً بها نتائج التقارير عنهم وذلك لتقديهما إلى من يهمه الأمر. 

بند/ 8:  يقوم رئيس لجنة المراجعة الداخلية بعد التشاور مع مدير الوحدة بإبلاغ جميع رؤساء اللجان وأعضاء الوحدة بنتائج تقييم الأداء الدورية شخصيا أو عن طريق البريد الإلكتروني لكل منهم.

بند/ 9إذا رغب أي من رؤساء اللجان أو الأعضاء استبدال أو الاعتذار عن أحد أو بعض أو كل المهام الموكلة إليه أن يتقدم بطلب لرئيس الوحدة قبل مرور ثلث المدة المقررة لإتمام هذه المهمة أو المهام حتى يمكن إعادة توزيعها وأن يرفق بطلبه المبررات الداعية إلى ذلك.

بند/ 10على مدير الوحدة أن يعمل على تذليل الصعوبات وأسباب التعثر في المهام قدر إمكانه وحسب المتوفر لديه من الإمكانات و من خلال التعاون مع إدارة الكلية ممثلة في عميدها وأن يقدم الدعم والعون لكل رؤساء اللجان وأعضاء الوحدة لضمان حسن سير العمل.

بند/ 11يجوز لوحدة ضمان الجودة الاستعانة بعدد من الطلاب المتميزين بالنشاط والمبادرة في إنجاز الأعمال للمعاونة في توزيع وجمع الاستبيانات ومساعدة اللجان في بعض الأعمال الفنية بالوحدة نظير منح شهادات تقدير لهم على معاونتهم في أنشطة الجودة.  

بند/ 12: يحصل السادة رؤساء اللجان وأعضاء الوحدة ومعاونوهم ممن ساهموا في أنشطة الجودة على مكافأة عن المهام التي أنجزوها أو شاركوا في إنجازها بنجاح وعن حضور الجلسات تقدر حسب صعوبة المهمة والكادر العلمي أو الوظيفي والمدة التي استغرقتها المهمة تصرف من حساب الوحدة .